توانمندی‌‌های تأثیرگذار (Influencing) و ارتباط‌گستر (Relationship Building) در کلیفتون: حلقه‌‌های گم‌شده‌ کار تیمی

فهرست مطالب

در این مقاله، به بررسی دقیق دو حوزه‌ی توانمندی ارتباط‌گستر و تأثیرگذار می‌پردازیم. این دو حوزه، نقشی اساسی در شکل‌گیری تعاملات انسانی، هدایت دیگران و خلق فضای تیمی مؤثری را ایفا می‌کنند. در ادامه، نقش این توانمندی‌ها را در نقاط قوت و ضعف تیمی و همچنین درک بهتر از نقش‌ها و خلأهای موجود در تیم‌ها بررسی می‌کنیم. از جمله مباحث مهم، می‌توان به موضوع «سندرم جذب توانمندی‌های مشابه» اشاره کرد که در طی آن موجب به جذب نیروهایی می‌شود که حوزه‌ی توانمندی شبیه به حوزه توانمندی اعضای موجود در تیم دارند. بنابراین در این مقاله تلاش دارد تصویری روشن و چندلایه از کاربرد عملی دو حوزه‌ی «تأثیرگذار» و «ارتباط‌گستر» در مسیر توسعه فردی، تیمی و سازمانی ترسیم کند. و اما برای درک بهتر، به شما پیشنهاد می‌کنیم در کنار این مقاله، با دو حوزه‌ی دیگر کلیفتون، یعنی تفکر استراتژیک و اجرایی که در اینجا شرح داده شده‌اند، آشنا شوید.

اجرایی (Executing) تأثیرگذار (Influencing) ارتباط گستر (Relationship Building) تفکر استراتژیک (Strategic Thinking)
کامجو (Achiever) عملگرا (Activator) سازگار (Adaptability) تحلیلگر (Analytical)
گرداننده (Arranger) فرمانده (Command) پرورش دهنده (Developer) پیشینه نگر (Context)
ارزش‌مدار (Belief) سخنور (Communication) پیوسته نگر (Connectednes) آینده نگر (Futuristic)
عدالت طلب (Consistency) رقابتجو (Competition) همدل (Empathy) ایده پرداز (Ideation)
محتاط (Deliberative) آرمان گرا (Maximizer) تعارض گریز (Harmony) کلکسیونر (Input)
منضبط (Discipline) متکی به خود (Self-Assurance) جمع کننده افراد (Includer) متفکر (Intellection)
مسئولیت پذیر (Responsibility) اهمیت طلب (Significance) فرد نگر (Individualization) یادگیرنده (Learner)
حلال مسائل (Restorative) اجتماعی (Woo) مثبت اندیش (Positivity) استراتژیک (Strategic)
متمرکز بر هدف (Focus)   صمیمیت طلب (Relator)  

حوزه توانمندی‌های ارتباط‌گستر (Relationship Building)

در محیط کسب‌وکار، تنها انتظاری که نیروها از کارفرمایان خود دارند حقوق پرداختی نیست؛ بلکه وجود فضایی پرورش‌دهنده، با احترام متقابل و گرم و صمیمی از مواردی است که نیروها حق خود می‌دانند. حوزه توانمندی‌های ارتباط‌گستر، به تعاملات متقابل میان نیروهای سازمانی و وجود جوّی همدلانه و دوست‌داشتنی میان کارمندان برمی‌گردد.

که در این راستا اگر می‌خواهید بدانید که این توانمندی‌ها در فرایند جذب‌واستخدام چه تاثیری دارند، حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

افراد با توانمندی ارتباط‌گستر در کنار فعالیت کاری که انجام می‌دهند، با ایجاد جوی صمیمانه و همیارانه از همکاری با یکدیگر نیز لذت می‌برند. به عبارتی دیگر، برای نیروهای ارتباط‌گستر، سازمان و شرکت محل کارشان دقیقاً همان خانواده دومی است که متخصصان منابع‌انسانی همواره شعارش را می‌دهند. این ارتباط دو‌طرفه و نفوذ متقابل باعث می‌شود که فعالیت کاری در سازمان لذت‌بخش باشد و نیروها تمایل داشته باشند تا زمان بیشتری را در شرکت بگذرانند و کار بیشتری انجام دهند.

متأسفانه معمولاً حوزه توانمندی ارتباط‌گستر برای متخصصان منابع‌انسانی و جذب‌واستخدام به عنوان توانمندی در نظر گرفته نمی‌شود و کارفرمایان از تأثیر توانمندی‌های ارتباط‌گستر بر وفاداری کارکنان، از خودگذشتگی و فعالیت با دل‌وجان برای سازمان‌شان غافل هستند. بطوری که در یک سازمان با تعداد بالای نیروهای ارتباط‌گستر، بسیار محتمل‌تر است که نیروها با میزان درآمد کمتر نیز حاضر به فعالیت باشند یا با به تأخیر افتادن حقوق، به سرعت سازمان را ترک نکنند. نیروهای توانمند در حوزه‌ی ارتباط‌گستر، غالباً نمرات بالای مقیاس دل‌پذیر بودن و زیرمقیاس صمیمیت از مقیاس‌های برون‌گرایی در تست شخصیت‌شناسی نئو دریافت می‌کنند. همچنین نمرات بالایی در نیاز به عشق‌وتعلق در تست نیازهای اساسی گلاسر دریافت می‌کنند.

حوزه توانمندی‌های ارتباط‌گستر (Relationship Building) در یک نگاه

افراد توانمند در حوزه ارتباط‌گستر، روحیه‌ای شاد و پویا دارند، نگاه از بالا به پایین به زیردستان نداشته و هر فردی را ذاتاً ارزشمند و محترم می‌دانند، تمام نیروها را وارد بحث‌ها و جمع‌ها می‌کنند تا از احساس طردشدگی جلوگیری کنند، به خوبی همکاران خود را درک می‌کنند، باعث رشد و هم‌افزایی همکاران می‌شوند، ارتباط عمیق و صمیمانه با همکاران می‌گیرند، برای کار تیمی بسیار مناسب هستند، از تعارض‌های بین‌فردی جلوگیری می‌کنند و به تعارض حساس هستند و در نهایت قادر هستند تا خصوصیات همکاران خود را به سرعت بشناسند.

اگر شما نیز جزو دسته افرادی هستید که کنجکاو شده‌اید تا با فرمول این توانمندی‌ها در کلیفتون آشنا شوید، حتما به مقاله‌ی مربوطه مراجعه فرمایید.

نیروهای توانمند در حوزه‌ی ارتباط‌گستر (Relationship Building) ، روح زندگی‌بخش محیط کاری

اگر در شرکت یا سازمانی خروجی نیروها زیاد است، بیشترین احتمال این است که توانمندی ارتباط‌گستر در سازمان موردنظر، چندان زیاد نیست. افراد توانمند در حوزه‌ی ارتباط‌گستر، اصلی‌ترین دلیل ایجاد حس وفاداری و تعلق قلبی نیروها به یک‌دیگر و همچنین سازمان هستند و در نتیجه در موقعیت‌های بحرانی و سخت، پشت سازمان خود را خالی نکرده و حاضر به ازخودگذشتگی هستند. توانمندی‌های ارتباط‌گستر ایجادکننده‌ی فضای کاری مثبت و شاد است. البته که اگر افراد با توانمندی‌های اجرایی مانند متمرکز بر هدف وجود نداشته باشند، ممکن است حواشی سازمانی افزایش بیابد اما وجود نیروهای ارتباط‌گستر برای هر سازمانی حیاتی بوده و بطور غیرمستقیم شانس بقای سازمان را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

تجربه‌ای شخصی در مورد حوزه توانمندی‌های ارتباط‌گستر (Relationship Building)

یکی از مشاوران کلیفتون در این باره نوشته است که: در یکی از اولین ارائه‌های سازمانی بعد از ۲ سال تحقیقات و به بهره‌برداری رسیدن تست کلیفتون، مشغول ارائه نظریه کلیفتون برای مدیران تیم فروش یکی از شرکت‌های خصوصی بودیم. در آن ارائه متوجه شدیم که مخاطبان علاقه‌ی بسیار زیادی به حضور در محیط‌سازمانی داشته و ساعات کاری بالایی دارند؛ در حالیکه توانمندی‌های اجرایی مانند مسئولیت‌پذیری یا کامیاب که باعث ساعات کاری طولانی می‌شد در آن‌ها چندان به چشم نمی‌خورد. بعد از ارزیابی بیشتر نتایج کارنامه‌ها و سؤال و جواب با آن‌ها، متوجه شدم که دلیل فعالیت کاری زیاد آن‌ها، محیط شاد و پویای کاری بود که این نیروها داشتند، به طوری که غالب نیروها دارای توانمندی مثبت‌گرا بودند.

در دو مقاله‌ی پیشین‌مان به بررسی دو توانمندی پیشینه‌نگر و تحلیلگر پرداختیم؛ اما امروز قرار است به توانمندی آینده‌نگر، که یکی از ویژگی‌های بنیادین افراد الهام‌بخش است بپردازیم؛ کسانی که ذهن‌شان پیوسته در حال سفر به دنیای فرداست. آن‌ها نه‌تنها رؤیاپردازند، بلکه توانایی ترسیم آینده‌ای روشن و معنادار را دارند؛ آینده‌ای که دیگران نیز می‌توانند به آن باور پیدا کنند. این افراد، با نگاهی فراتر از روزمرگی، به فرصت‌های پیش‌رو چشم می‌دوزند و الهام‌بخش اطرافیان خود برای حرکت در مسیر رشد و تغییر می‌شوند. در محیط‌های کاری یا اجتماعی، کسانی که این توانمندی را دارند اغلب منشأ انگیزه، نوآوری و امیدند. آن‌ها با طرح دیدگاه‌هایی خلاقانه، جریان تفکر را به سمت آینده‌ای بهتر هدایت می‌کنند. البته این ویژگی به‌تنهایی کافی نیست، اما وقتی با مهارت‌هایی مانند عمل‌گرایی، برنامه‌ریزی یا تصمیم‌گیری ترکیب شود، می‌تواند به نیرویی قدرتمند برای تحول فردی و جمعی تبدیل شود. اگر شما یا اطرافیانتان چنین نگاهی به آینده دارید، شاید وقت آن رسیده که آن را بهتر بشناسید و پرورش دهید. آینده از آنِ کسانی است که آن را پیش از دیگران می‌بینند.